Weet je het nog? Mooi, sierlijk, netjes en aandachtig schrijven. Dat leerde je vroeger op de Basisschool. Was je een 'kneus' en bleven het hanepoten? Of maakte je hele kunstwerken? Werd je er rustig van, of juist onrustig?
Gisteravond kregen we schrijfles. We oefenden op het schoolbord (een paar lokalen staan vol met oefenborden, dus alle 30 studenten uit onze klas konden aan de slag). En trots dat ik was!!! Mijn naam "Wendy" met achternaam en adres wilde ik eigenlijk niet meer uitvegen....en nu schrijf ik al m'n aantekeningen in "Methodisch schrift" (zie afbeelding), omdat ik het leuk vind.
We krijgen aan het einde van dit schooljaar een schrijftoets. Belangrijk bij het schrijven is: zonder lijntjes toch op een lijn schrijven. Diagonaal en aan elkaar. Niet te groot, niet te klein. En: RUSTIG schrijven. In het 2e jaar komt aan de orde hoe we met de leerlingen het schrijven kunnen oefenen.
Lastiger dan schrijven zijn nu de taken die volgende week plaatsvinden: de eigenvaardigheidstoetsen Taal en Rekenen/Wiskunde. Het is bekend: het instapniveau, maar vaak ook het uitstapniveau van de Pabostudenten, is ver benedenmaats. Uiteraard behoor ik graag tot de uitzondering, de voorbeeldige student met prachtige resultaten, maar helaas moet ik toegeven dat het me toch zwaar valt: het terughalen van Rekenen en Taal. Ondanks mijn superrrrrapporten van vroeger (ik pak ze er regelmatig even bij..).
Het niveau van de eigenvaardigheidstoetsen is overigens geen Basisschoolniveau maar iets daarboven (8+). Wie oefent met me mee?? ;-)