donderdag 18 oktober 2007
Aardrijkskundeles
Hoi Josse,
Ja, ik sta ook voor groep 8. En natuurlijk ik wil je meegeven voor de les Zwerfstenen uit de methode 'Een wereld van verschil', hoe ik de les gegeven heb. Ik vertel er zo uit de losse pols wat dingen over, hoop dat je er wat aan hebt. Het was in ieder geval een erg leuke les.
Allereerst heb ik stenen laten zien die ikzelf heb meegebracht. De stenen heb ik met Edwin gevonden in een bergrivier in Oostenrijk, uit het Vorarlgebergte en liggen bij ons in de tuin. Dat vonden ze wel mooi, het zijn ook mooie stenen. Je mag ze van me lenen als je wilt. Ik heb de kinderen ook gevraagd of ze wel eens stenen verzamelen, meenemen, waar vandaan en wat ze ermee doen. Komen veel verhalen los = leuk!
Van te voren had ik het met mijn mentor Karina over het aanhouden van de methode, of er een eigen draai aan mogen geven. Zij staat open voor de eigen draai, doet ze zelf ook, dat vond ik fijn. Kon daardoor met meer vrijheid de les doen, en verhalend en vragend de stof aanbieden. Zo heb ik tussendoor voorbeelden gegeven uit eigen ervaringen. O.a. was ik dat weekend ervoor bij vrienden geweest die elk weekend in een molen wonen, in de uiterwaarden in het land van Maas en Waal. Dat het daar regelmatig overstroomt, de molen droog blijft omdat het op een heuveltje ligt, maar toch ook twee keer natte sokken. En dat je heel dichtbij, aan beide kanten, de rivieren ziet waar af en aan vrachtschepen varen (net zo druk als Schiphol! waar iedere drie minuten een vliegtuig opstijgt). Sommige schepen liggen diep, anderen hoog ('hoe zou dat komen?'), sommige zijn klein, anderen wel 4 x zo groot. 'Waarom zou het vervoer via schepen gaan en niet via treinen of vrachtwagens?'.
Heb ook nog ergens tussendoor verteld dat je eigen huis misschien ook wel uit zwerfstenen is gemaakt: van kiezels maakt men gruis voor beton.
Als klap op de vuurpijl stilgestaan bij de hunebedden en het Trechterbekersvolk. Met mooie afbeeldingen van hunebedden (ook uit Ierland en andere landen, want daar zijn mooie, mysterieuze foto's van te vinden op internet, maar onze Hollandse niet te vergeten). Ook afbeeldingen van het primitieve volk, dan kun je zien dat hun boerderijen best wel op onze boerderijen lijken.
De prehistorische mens is natuurlijk spannend, vind ikzelf in ieder geval, maar de kinderen ook. De rivieren zijn mooi om over te praten, de bergen waar ze zijn ontsproten en dan het gebruik van de stenen, de IJstijd toen de grote stenen hier kwamen en de eerste boeren.
De opdrachten hadden de kinderen al eerder gedaan, dus ik had geen onderbrekingen (zoals de methode aangeeft) door zelfstandig werken van de kinderen. De les heb ik redelijk kort gehouden, een ruim half uur.
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn les informatie, heb het een beetje door elkaar verteld. Natuurlijk leg jij weer hele andere accenten. Ben benieuwd wat je ervan maakt. Je mag de stenen van me lenen en de afbeeldingen natuurlijk ook.
Succes!
Groetjes, Wendy
-alle namen in mijn blog zijn gefingeerd, behalve die van mijzelf-