vrijdag 16 november 2007

Deel van stageverslag periode 1

Mijn stagebegeleider Juf Karina is een no nonsens juf, die aandacht heeft voor het groepsproces in de klas. Ze benoemt obstakels, en weet elke leerling op zijn eigen ‘niveau’ aan te spreken. Ze geeft enthousiast les met veel vaart erin, ze is avontuurlijk, heeft veel gereisd en die ervaringen neemt ze mee in de klas. Ze heeft humor en plezier. Ook is zij adjunct directeur wat haar een grote betrokkenheid geeft bij het reilen en zeilen op de Eikenboomschool.

Karina weet in de les minder spannende momenten af te wisselen met leuke dingen als drama, knutselen, onderzoeken en balspelen (tijdens de pauze). Karina staat op gelijke voet met de kinderen.

Karina heeft mij serieus en eerlijke feedback gegeven. Ze kon goed aangeven, in details, wat ik anders had kunnen doen. Bijna altijd begreep ik haar feedback, dus dat praatte gemakkelijk.

In deze eerste periode heb ik vooral gewerkt aan de inhoud van de lessen. Veel vakkennis moet ik mij nog eigen maken, wat betekent dat ik lang bezig ben met het voorbereiden van een les. Iedere dinsdag heb ik twee lessen verzorgd. Daarnaast, tijdens het zelfstandig werken van leerlingen, rondgelopen, vragen beantwoord en meegeholpen. De leerlingen namen me serieus, vroegen mij om raad.

Ook heb ik gewerkt aan mijn overdracht: o.a. stemgebruik en orde houden. Dit laatste onderwerp heeft Karina meteen besproken n.a.v. een minder geslaagde les. Door haar adviezen over te nemen heb ik gevoeld dat het belangrijk is consequent te zijn: als ik wil dat het stil is, wacht ik ook totdat het stil is. Ik heb ervaren dat ikzelf bepaal wat ik terugkrijg van de leerlingen.


-alle namen in dit stuikje zijn gefingeerd, behalve die van mijzelf-